Codurile vestimentare din corporațiile de la noi. Unde poți veni în bermude la birou?

Dacă în urmă cu 50 sau chiar 20 de ani, lipsa cravatei, respectiv a cămășii la birou era ceva de neconceput, acum, ținutele business sunt tot mai des un anacronism. Tot mai multe companii multinaționale au început să relaxeze regulile cu privire la ținuta obligatorie și rezultatele se văd.

By Diana Zăgrean Published on 2015-09-23 in La birou

Cine mai poartă costum și cravată?

În funcție de domeniul în care o companie activează, departamentul în care lucrezi și vârsta medie a majorității angajaților, companiile au început să renunțe la regulile ultra stricte când vine vorba de ținuta la locul de muncă. Cele mai multe corporații de la noi au un cod de conduită, bune practici și o imagine tip a angajatului, dar ținutele foarte strict reglementate au început să dispară. Este cumva de așteptat ca o companie de audit sau contabilitate să ceară o ținută business angajaților săi, în timp ce un SRL de programatori nu are nevoie de cămașă, vestă și cravată. În general, corporațiile a căror activitate implică multe ședințe, videoconferințe și deplasări cu parteneri internaționali au reguli mai stricte în privința ținutelor de birou, a felului cum trebuie prins părul lung, sau a tipului de pantofi care sunt acceptați. În general, toată lumea este de acord că ideea de „casual Friday” a prins foarte mult și în corporațiile românești. Asta nu înseamnă însă că o multinațională o să accepte pantaloni scurți sau maiouri cu fundițe prea curând.

Ce fel de companii au renunțat la ținuta business obligatorie

Există și companii multinaționale ale căror birouri nu mai sunt populate în exclusivitate cu oameni la costum, unde blugii și tricourile sunt permise, iar hipsterii pot purta bărbi oricât de mari. Câteva exemple ar fi companiile de mass media, chiar și dacă acestea fac parte din trusturi internaționale. Un alt exemplu ar fi companiile de software, testare de jocuri și asamblare de componente de calculatoare. Astfel de companii pun mare preț pe confortul angajaților și sunt dispuși să renunțe la codurile vestimentare rigide. Unele multinaționale de outsourcing au relaxat politicile cu privire la codurile vestimentare, în sensul că nu își mai obligă angajații să poarte costume, dar încă nu acceptă accesorii prea extravagante, pantaloni scurți sau bluze foarte decoltate.

http://publikonmagazine.ro/img/sliders/2015-09-21-20:19:38-man-918576_1280.jpg

Cine sunt „rebelii” clasamentului

Poate cele mai relaxate companii din punct de vedere al ținutelor obligatorii sunt startup-urile și firmele mici, de maxim 30 de angajați, majoritatea până în 35 de ani și cei de la firmele generatoare de content creativ (firme de publicitate, ONG-uri artistice). Tinerii din aceste generații nu mai țin cont de coduri rigide de conduită, fiind mult mai interesați de aspecte ca productivitatea crescută, starea de spirit a angajaților și relațiile bune dintre angajați. În plus, multe dintre aceste companii și ONG-uri chiar țin să se diferențieze de marile companii printr-o politică vestimentară mai laxă, pentru un plus de confort al angajaților, care se pot simți la muncă „ca acasă”.

Diana Zăgrean

Nimic nu e imposibil. Secretul e să găsești abordarea potrivită în timp util. Also, I'm fun at parties :))