„Tu ești Moș Crăciun”

Da, ai auzit bine. Cum ar fi ca anul acesta să îndeplinești dorințele din scrisoarea unui copil? Află mai multe despre campania demarată de Asociația Atitudini și Alternative din interviul acordat de Cătălina Bădoiu, cea care are grijă ca miracolul de Crăciun să se întâmple an de an. Citește și celelalte scrisori și alege să fii Moș Crăciun!

By Aida Manea Published on 2015-12-15 in Story

Am pregătit un interviu cu Cătălina Bădoiu, care desfășoară cu ajutorul organizației ei, o campanie caritabilă pentru a-i face misiunea lui Moș Crăciun mai ușoară. Te așteaptă un program artistic și o atmosferă de senzație, creată de copiii care și-au scris dorințele Moșului și care îl vor întâlni pentru a primi mult așteptatele cadouri. Mai mult, poți face și tu un mic cadou, iar anul acesta îți poți lua angajamentul de a deveni Moș Crăciun și de a face un copil fericit. Mai multe despre acest eveniment ne va spune chiar ea:

 

Buna, Cătălina! Spune-mi, te rog, unde se va desfășura acest eveniment și când anume.

Bună, Aida, evenimentul intitulat Campanie de responsabilitate socială „Tu ești Moș Crăciun” va avea loc în data de 19 decembrie, orele 19:30, în București, Plaza România. Va debuta cu un mini-spectacol, apoi, plini de emoție, atât noi, organizatorii, cât și invitații și copiii, îl vom aștepta pe Moș Crăciun. Cu această ocazie, dă-mi voie să te/vă invit, atât pe tine, cât și pe cititorii tăi, să ne bucurăm împreună de venirea Moșului.

Organizația dumneavoastră își propune, în general, organizări de evenimente caritabile? Ce anume v-a adus inspirația de a face tot posibilul să desfășurați un astfel de eveniment?

Asociația Atitudini și Alternative derulează activități în 3 domenii: educație, social și cultură. Inițiativele se desfășoară fie sub forma implementării unor proiecte prin finanțări nerambursabile, fie din fonduri proprii, fie voluntariat în cel mai pur sens al cuvântului (de ce spun asta? Pentru că se face voluntariat de la cei din Consiliul Director până la voluntarii ce vin strict pe un eveniment). Spre exemplu, am realizat prezentări prin școli și licee privind abandonul școlar. Nu am făcut cadouri, însă, se poate spune că este tot o formă de dăruire: am dăruit informații. Deci nu ne propunem să derulăm doar activități caritabile, însă dincolo de intervențiile în celelalte domenii, inițiem demersuri în acest sens. 

 

În ceea ce privește inspirația, aș putea spune că, adulți fiind, încă păstrăm în sufletele noastre o bucată de copilărie. Deși Crăciunul se îndepărtează din ce în ce mai mult de semnificația de bază – nașterea lui Mesia, întregirea familiei, împodobirea bradului, desfacerea cadourilor reprezintă momentele cele mai faine din an. Este sărbătoarea mea favorită, în care toți oamenii trebuie să se bucure. Cred că pentru fiecare om de pe acest pământ trebuie să existe un altul care să îi însenineze seara de Ajun. Mai mult, totdeauna am fost fascinată de filmele de sărbători, de organizarea familiei pentru întâmpinarea Moșului, de acele momente în care vecinii se ajută între ei, de la acțiuni de deszăpezire în fața casei, până la momentele când mergi la noii vecini la ușă cu un cadou. 

 

Dincolo de trăirile interioare și amintirile copilăriei, atât noi cât și colegii de la Asociația Centrul pentru o Societate Durabilă, care ni s-au alăturat ca parteneri în acest an, am lucrat cu grupuri vulnerabile. Noi poate mai mult cu tinerii, ei mai mult cu adulții, însă am văzut tot felul de cazuri, din ce în ce mai nefericite cu care se confruntă oamenii, durerile din ochii lor, amărăciunea din glas. Așa am spus „Da, și noi putem interveni pentru a aduce măcar o clipă de bucurie”. Astfel că, ne aflăm la cea de-a cincea ediție a campaniei, deja putem spune că a devenit o tradiție.

Ce obiectiv doriți să atingeți prin această campanie și care ar fi trei lucruri prin care credeți că veți reuși?

Ne-am propus să aducem un strop de fericire în rândul micuților care au nevoie de noi, să le păstrăm viu spiritul unic și magic al sărbătorilor de Crăciun și să le îndeplinim dorințele pe care aceștia le adună de-a lungul unui an întreg. 

 

1. În România sunt foarte mulți oameni cu suflet mare (am primit cadouri și sponsorizări inclusiv din străinătate).

 

2. La acțiuni faine și, mai ales, în prag de sărbători, mediul privat este mult mai receptiv. 

 

3. Având în vedere ideea pe care o promovăm „Spune-i Moșului dorința ta” cred că suntem foarte implicați și ne dorim mult prea mult, astfel că este imposibil să nu reușim. Mai mult, de acolo de sus, Doamne-Doamne va avea grijă să iasă lucrurile bune. Doar e Crăciunul, nu?

Mi se pare foarte interesantă ideea de a face donații pentru cei mici. Mai exact cui ne adresăm aici?

Avem un grup țintă de aproximativ 100 de copii din centrele de plasament bucureștene (sectoarele 3, 5, 6), cu vârste între 5-14 ani, dar și câțiva cu nevoi educative speciale (pentru care am extins limita de vârstă până la 20 de ani, din punct de vedere psihologic ei fiind, de fapt, cu mult mai mici). În anii anteriori au fost și intervenții către familii dezavantajate din punct de vedere economic, dar și școli speciale, în funcție de cerințele avute. Până în prezent am primit însă solicitări din alte părți.

Ce activități cuprinde programul artistic și ce anume v-a determinat să îl structurați așa? De ce aceste activități și nu altele?

Ideea a început să încolțească în momentele de scriere de proiecte pentru tinerii orfani, apoi nu ne-am mai putut opri. Trebuie să cauți foarte multe date despre nevoile grupului, să îi cunoști efectiv. Cifrele mari privind copiii abandonați, problemele cu care ei se confruntă și vizita la centrele de plasament din București ne-au determinat să inițiem mai multe activități, atât pentru dezvoltarea personală a acestora (ex. EU EXIST, O șansă la o carieră în IT – formare și orientare, prezentări legate de abandonul școlar, etc.), cât și activități nonformale, jocuri, cadouri, etc. 

 

Programul artistic este simplu gândit, în prima parte intenționăm să avem un moment artistic interpretat de Cristina Ciobănașu (Lala Band), iar în partea a doua fiecare copil va fi strigat de Moș Crăciun, vor fi întrebările specifice ale Moșului pe care orice copil le urăște, de tipul „ai fost cuminte?” și, probabil, dacă Moșul va considera că are timp, le va cere să spună câte un cântecel sau o poezie. Nu am vrea să depășim 2 ore cu evenimentul, fiind destul de obositor pentru copii. Putem să luăm în calcul invitarea acestora la un film sau teatru de copii.

Ideea de abordare a sponsorilor mi se pare unică și inedită. Era vorba despre niște scrisori ale copiilor trimise anumitor companii, am dreptate?

Ne dorim să mobilizăm cât mai mulți oameni și companii în susținerea acestui demers. Asta și înseamnă CSR. Bineînțeles, fără finanțări, donații și sponsorizări campania nu s-ar putea desfășura. Sponsorizările le-am primit din partea atât a persoanelor fizice, cât și a celor juridice. Practic, am contactat mai multe companii, le-am prezentat ideea campaniei, arătându-le scrisorile pe care micuții le-au trimis către Moșul, unde și-au consemnat dorințele. După acestea, i-am invitat să vină în ajutorul acestor micuți fie prin donarea directă a cadourilor din scrisori, fie prin bani. În rândul „Moș Crăciunilor” există însă și foarte multe persoane fizice, care au aflat de noi din mediul online și care au început să dea share și să ne sune. Bineînțeles că mai avem și „Moși” din edițiile anterioare care sună înainte să dăm comunicatul oficial și întreabă: „Anul acesta nu mai faceți campania aceea?”. Este impresionant să vezi de la an la an, cum se deschid oamenii în fața acestor inițiative.

Care sunt cele mai obișnuite și cele mai neîntâlnite cerințe ale celor mici? Diferențe știm că există. Dar cât de mari pot fi ele?

Toți cer îmbrăcăminte, deodorante, dulciuri. Apoi, fetițele cer păpușele, clame de păr, jucării de pluș, iar băieții mașinuțe cu telecomandă, mingi de fotbal, jocuri. Mai nou, s-au mai documentat, adică în această ediție avem cereri de păpușele ce trebuie să meargă și să plângă, maimuțelele trebuie să fie somnoroase, blugii să fie cu „turn”. Sunt și diferențe foarte mari între scrisori: spre exemplu se cer telefoane, biciclete, trotinete, etc. Eh, aici Moșu’ va fi un pic pus în dificultate. Sperăm însă ca el să rezolve această problemă până sâmbătă, în așa fel încât toți copiii să plece cu un zâmbet larg și cu strălucire în priviri de la evenimentul nostru.

 

Sursă foto

Aida Manea

„Nu contează ce meserie ai, contează să fii cel mai bun."
Abraham Lincoln